چندین سال است که علاوه بر حضور در مراکز خرید مختلف و انجام خریدهای روزانه بر طبق نیاز خود، با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات خریدی تحت عنوان خرید اینترنتی» نیز رواج یافته است و فروشگاه ها و مراکز خرید ریز و درشتی مشغول به فعالیت در این زمینه هستند.

می توان گفت که این مراکز ضمن فعالیت در دامنه شهرهای بزرگ، توانسته اند در شهرها کوچک و دور افتاده به سبب نبود امکانات بسیار و همچنین کمبود کالاهای متنوع فراوان،شناخته شوند و مردم با اعتماد بر آنها به راحتی تقاضای خود را صادر کرده و اجناس موردنیاز خود را درب منزل تحویل بگیرند.

لازم به ذکر است که این فروشگاه های اینترنتی در طی چند ساله توانسته اند جایگاهی محکم و مستمر برای خود بیابند و از این رو تاثیر بسیار بیشتری را نسبت به مراکز فروش و فروشگاه های بومی سطح شهر داشته اند. می توان اذعان داشت که این تاثیر احتمالا بیشتر به سبب فروش کالاهای دیجیتالی خواهد بود. زیرا علاوه بر کلان شهرها و شهرهای بسیار و همچنین پایتخت، شهرهای کوچک توسعه نیافته تقاضای خرید دستگاه های دیجیتال اورجینال و مطمئن را دارند . لذا به خرید اینترنتی روی می آورند و ضمن اعتماد، براحتی خرید موردنظر خود را انجام می دهند.

به طور کلی می توان گفت فروشگاه ها چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنتی باشد براساس رابطه اعتماد مشتری بر فروشنده شکل می گیرد و گسترش می یابد. اما با این حال نوع رابطه و میزان اعتماد میان خریدار و فروشنده در هردو نوع این فروشگاه ها (حضوری یا اینترنتی) بسیار متفاوت است.

بنابراین می توانید برای خرید خرمای مرغوب از طریق فروشگاه آنلاین خرما اقدام نمایید تا ضمن سهولت در انجام این کار بتوانید بااطمینان خرید را از مرکزی معتبر داشته باشید.

 

در این مقاله می خواهیم به بررسی کلی درباره تفاوت ها و برتری های این دونوع خرید اینترنتی و خرید حضوری بپردازیم تا ضمن شناخت جامع درباره هریک بتوانیم تصمیم درستی به هنگام خرید خود داشته باشیم :

 

 نماد اعتماد

 

در خرید حضوری شما به هنگام خرید ممکن است به هر مغازه و فروشگاهی سر بزنید و از کالاهای موردعلاقه و نیاز خود خریداری نمایید و در این راستا براحتی اعتماد کرده و خرید می کنید و تقاضای بررسی نماد اعتماد و مجوزهای مربوطه را ندارید.

اما نکته مثبتی که امروزه بسیار مثمر ثمر واقع شده است، نماد اعتماد برای فروشگاه های اینترنتی می باشد . فروشگاه ها جهت ارائه کالاهای خود و همچنین جلب اعتماد مردم برای خرید بیشتر، می بایست نماد اعتماد را قبل از شروع فعالیت خود و همچنین به عنوان کسب مجوز برای فروش از اینماد تهیه نمایند تا هم برای فعالیت خودشان موثر تر واقع گردد و هم مشتریان با دیدن نماد اعتماد در صفحه مربوط به فروشگاه بتوانند با خیالی آسوده ، خرید خود را انجام دهند. در واقع نماد اعتماد نشان دهنده ی قانون مند بودن یک کسب و کار و همچنین ثبت مشخصات صاحب کسب و کار در مراجع معتبر می باشد . 

 

 

 انتخاب یک کالا

 

انتخاب کردن یک کالا جهت خرید ممکن است براساس دو عنوان انجام شود :  ۱٫ براساس نیاز ۲٫ خرید تفریحی

این دو به این معناسست که یا در واقع کالایی موردنیاز شماست و شما براساس نیاز خرید می کنید و یا به طور کلی به آن کالا احتیاجی ندارید و صرفا به دلیل علاقه ای که به آن دارید تصمیم به خرید آن می گیرید.

تفاوتی که در این زمینه می توان بین خرید اینترنتی و خرید حضوری قائل شد ،این است که همانطور که کالاها در خرید اینترنتی و حضوری یکسان در پیش روی خریدار قرار می گیرند اما می توان گفت تنوع محصولاتی که در خرید اینترنتی دراختیارد مشتری قرار می گیرد بسیار بیشتر و متنوع تر خواهد بود تا در خرید حضوری! همچنین نکته دیگر اینکه در خرید حضوری ضمن صرف نیروی بدنی بسیار جهت گشت و گذار برای یافتن جنسی مرغوب و مورد پسند خود، از تنوع محصولات بسیار نیز خبری نیست! این در حالی است که در خرید اینترنتی بدون صرف توان بدنی می توانید بدون هزینه و براحتی در هرزمان دلخواه خود کالای موردنظرتان را انتخاب و سفارش دهید.

همچنین در خرید اینترنتی امکان مقایسه کالا با کالاهای مختلف ، آگاهی و دانستن نظرات خریداران قبلی نسبت به خرید آن کالا و همچنین دریافت اطلاعات و مشاوره درباره خرید آن کالا وجود دارد ؛ بخش موردتوجه آن این است که در اینجا پس از آگاهی نسبت به این موارد، دیگر مجبور به خرید نیستید و به اختیار انتخاب می نمایید.

اما از طرفی در خرید حضوری شما کالای موردنظر خود را از نزدیک می بینید و آن را لمس می کنید و بخوبی نظاره گر تمامی ویژگی های ظاهری و کیفیت آن هستید. اما بااین حال برخی فروشگاه های اینترنتی نیز با گذاشتن عکس های FULL HD و از نمای نزدیک و  ۳۶۰ درجه از یک کلا، سعی بر این دارند که امکان واقعی بودن کالا و همچنین حس لمس کالا توسط خریدار را اعمال کنند. اما اینها هیچ یک به اطمینان لمس از نزدیک و دیدن کالا نمی باشد! آنچه د خرید حضوری امکان پذیر است تست سلامت کالای مورد نظر است. در واقع به هنگام دیدن کالا آن را از جهات مختلف و به روش های اصولی امتحان و دیدن کرده تا از سلامت و کیفیت آن نیز اطمینان پیدا کرد. درصورتی که برخی فروشگاه های اینترنتی این قابلیت را نیز به لیست اقدامات خود اضافه نمودند که امکان بازگشت و تعویض کالا وجود دارد، این درحالی است که این روند م یتواند بسیار طولانی و خسته کننده باشد.

این نکته مهم قابل ذکر است که اطمینان از اصالت کالا بیشتر از نوع فروشگاه ، به اعتبار آن بستگی دارد. پس باید توجه داشت که اگر در پی خریدی با اطمینان هستیم می بایست این خرید را از شرکت ها و فروشگاه های معتبر و با گارانتی رسمی انجام داد و درصورت نداشتن آگاهی از لیست فروشگاه های معتبر، با افراد خبره در این زمینه م نمود.

 

 مقایسه تفاوت قیمت های خرید اینترنتی و خرید حضوری

 

آنچه عیان است این است که در فروشگاه های اینترنتی می توان به راحتی قیمت کالاهای فروشگاه های اینترنتی مختلف را باهم و همچنین با بازار مقایسه نمود. درصورتی که این کار مقایسه در مراکز خرید حضوری بسیار دشوار است.

در این راستا باید توجه به گارانتی محصول را نیز داشت که ممکن است قیمت بالای یک کالا به دلیل وجود گارانتی آن است . اما در این امر نیز برخی هستند که کالاهای خود را بدون گارانتی با قیمت بالا به فروش می رسانند . باید دراین زمینه توجه داشت که این کالاها به احتمال بسیار زیاد فیک هستند و با آگاهی نباید آنها را خریداری نمود.

تفاوت دیگری که در این زمینه می توان بین خرید اینترنتی و خرید حضوری درنظر گرفت ، هزینه ارسال کالاها می باشد. البته باید این را هم درنظر گرفت که میتواند برای کالهای بسیار حجیم و بزرگ و سنگین مقرون به صرفه باشد.

 

 تفاوت پرداخت وجه در خرید اینترنتی و خرید حضوری

 

در خرید حضوری، همانطور که بارها تجربه نمودید ، پس از انتخاب کالای خود هزینه آن را پرداخت کرده وکالای موردنظر خود را تحویل می گیرید، و دراین امر اطمینان بیشتری از دو طرف، خریدار و فروشنده ، حاصل می گردد.

این امر تاحدودی در برخی از فروشگاه های اینترنتی امکانپذیر است. برخی از این فروشگاه ها برای جلب مشتری بیشتری و اعتماد بیشتر مشتریان پرداخت هزینه خرید را درب منزل شخص تحویل می گیرند. اما این امر در فروشگاه های معتبر بزرگ اینترنتی مقدور نمی باشد، این هم به دلیل مزاحمت ها و خریداری فیک مشتریان غیرواقعی می باشد.

در این راستا برخی از فروشگاه ها پرداخت وجه را از طریق سیستم کارت به کارت بانکی و یا حواله بانکی دریافت می نمایند، درصورتی که رایج ترین شیوه کنونی جهت خرید اینترنتی استفاده از درگاه بانکی می باشد.

درباره پرداخت اینترنتی از طریق درگاه بانکی بایست به چند نکته دقت کافی  داشته باشید تا بدون نگرانی و باخیالی آسوده خرید خود را انجام دهید :

  1. به نوار بالای صفحه درگاه پرداختی بانکی بسیار دقت فرمایید تا آدرس آن با آدرس سایت موردنظرتان مطابقت داشته باشد.
  2. جهت استفاده از درگاه بانکی به هیچ عنوان از سیستم های غیر در مکان های عمومی (کافی نت ها) و همچنین سیستم هایی که متعلق به خودتان نیست استفاده نکنید. درصورت استفاده می بایست حتما به زودی اقدام به تعویض رمز دوم کارت خود نمایید.

 

 مقایسه زمان خریداری در خرید اینترنتی و خرید حضوری

 

مدت زمان تحویل کالا در خرید حضوری تقریبا بسیار فوری است و پس از پرداخت وجه می توانید با خیالی آسوده کالای موردنظرتان را تحویل بگیرید. اما  درخرید اینترنتی به سبب ارسال از طریق پیت های مختلف، این مدت زمان تحویل ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

یکی از پارامترهای مهم و مثبت در خرید اینترنتی تحویل سریعتر محصولات است. از این رو فروشگاه هایی که در انبارهای خود کالاهای بسیاری را نگهداری می کنند، سرعت عمل بهتری برای تحویل کالا به مشتریان خود دارند.

بااین حال برخی فروشگاه ها وجود دارند که نقش واسطه گر را ایفا می کنند از این جهت تحویل کالا به مشتری در مدت زمان بیشتری صورت می گیرد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که تمامی فروشگاه های اینترنتی  زمان دقیق تحویل کالا به مشتری را پس از خرید به اطلاع مشتری می رسانند.

 

 صرفه جویی در وقت با ارسال پیک 

 

خرید حضوری نیازمند توانمندی بدنی بالا و همچنین صبر و حوصله ای بسیار می باشد. باتوجه به شلوغی ها و  ازدحام جمعیت و ترافیک های سرسام آور و کلافه کننده ی و حتی آلودگی هوا امروزه ، خرید حضوری برای قشری از مردم دشوار شده است. از این رو بیشتر تمایل دارند تا ضمن صرفه جویی در وقت خود و همچنین بررسی انواع بسیاری از کالاها در مدت زمان کوتاه، خرید خود را اینترنتی و باخیال راحت از خانه و یا محل کار خود انجام دهند.

 

 افزایش قدرت خرید در خرید اینترنتی

 

افراد می توانند به راحتی با زدن چند کلیک بر روی محصولات موردنیاز خود آن را بررسی نموده و پس از مقایسه ها ی لازمه و بررسی قیمت موجود ، کالای موردنیاز خود را تهیه نمایند.

در این امر مشتریان بدون صرف وقت بسیار، می توانند خرید خود را در کسری از ثانیه ثبت و انجام دهند.

همین امر موجب افزایش توان خرید مشتریان در خرید اینترنتی می گردد. درصورتی که احتمالا این موارد به علت رفت و آمد بسیار و صرف وقت و هزینه ای بسیار، در خرید حضوری امکانپذیر نمی باشد.

 

 محدودیت زمانی در فعالیت خرید اینترنتی و خرید حضوری

 

در خرید حضوری معمولا به دلایل مختلف فروشگاه ها و مراکز خرید در ساعات خاصی از شبانه روز مشغول به فعالیت هستند و افراد می توانند تنها در زمانی مشخص و محدود به مراکز خرید مراجعه نموده و خرید خود را انجام دهند.اما این درحالی است که درخرید اینترنتی محدودیت زمانی وجود ندارد و افراد به دلخواه خود در هر زمانی از شبانه روز می توانند سفارش خود را ثبت نموده و اقدامات خرید را انجام دهند.

 

مسائل فناوری و تکنولوژی در خرید اینترنتی و خرید حضوری

 

معمولا در خرید حضوری افراد پس از مشاهده کالای مورد نظر خود و بررسی کیفیت و جنس آن می توانند تقاضای خرید کنند و پس از پرداخت وجه به راحتی کالای خود را تحویل بگیرند.

در صورتی که در خرید اینترنتی به این سادگی نیست و مشکلاتی در امر فناوری و تکنولوژی دارد. این مشکلات عبارتند از :

سرعت پایین اینترنت، کندی در لود شدن تصاویر مربوط به کالاها، بروز مشکلاتی در حین ثبت نام در سایت فروشگاه اینترنتی و همچنین جهت ثبت سفارش و بازکردن حساب خرید خود

 

 خریدهای جانبی و غیرضروری

 

ممکن است تا بحال برایتان پیش آمده باشد که به هنگام مراجعه به مراکز خرید و فروشگاه ها با دست فروش ها و مغازه های کوچک در مسیر راه مشغول شوید و اقدام به خریدهای کوچک و غیرضروری کنید . این امر تنها در خرید حضوری امکانپذیر است و می توان گفت در خرید اینترنتی کالاهایی جانبی و حاشیه ای و غیرضروری را در کنار کالای خود نمیبیند تا اقدام به خرید آن نمایید.

 

 تبلیغات

 

عموما تبلیغات بیشتر را در خرید اینترنتی مشاهده کرده اید . شما به هنگام خرید اینترنتی تبلیغات مختلف بسیاری را در صفحات مربوط آن کالای موردنظر خود نظاره گر بوده اید که شاید هیچوقت این حجم از تبلیغات گسترده را در خرید حضوری مشاهده نکرده اید و احتمالا در گستره ی کمتر و به کندی آن را دیده باشید .

 

 حمایت از کسب و کارهای محلی

 

در خرید حضوری پس از هربار مراجعه به آن محل و آن مراکز خرید موجب می گردید تا آن مراکز در نظر دیگران نیز بیشتر دیده شده باشند و از این رو طی خریدهای پیاپی مردمی از آن مراکز، موجب پیشرفت کسب و کار آن مراکز و به طور کلی رونق کسب و کارهای محلی گردید. این درحالی است که در فروشگاه های اینترنتی ، به دلیل آنکه از لحاظ مکانی و زمانی اهمیت خاصی را ندارند، لذا حمایتی از طرف کسب و کار محلی نخواهند داشت. مگر آنکه پس از چند خرید و رضایت کافی از کالاهای خریداری شده،صفحه مربوط به سایت آنها را به نزدیکان و آشنایان خود معرفی کرده و موجب رونق اقتصادی آن فروشگاه شوید.

 

 مشکلات احتمالی خرید اینترنتی و خرید حضوری

 

در فروشگاه های اینترنتی به سبب پایین بودن سرعت اکثر سایت ها در کشور، سرعت لود سایت به شدت افت کرده است. از این رو شاید مشتریان جهت افزایش و بالابردن سرعت اینترنت خود دست به اقداماتی بزنند که شاید به ضرر سایت باشد. به عنوان مثال ممکن است برخی کاربران و خریداران جزو هکرهای ماهری باشند و قصد صدمه به کسب و کار اینترنتی را داشته باشند. از این رو سایت پس از مدتی طولانی که مشتریان بسیاری با آن همراه بودند ، ممکن است مختل شود و ازبین برود.البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و راهکارهای بسیاری جهت افزایش ضریب ایمنی در خدمات نیز ارائه شده که سایت های اینترنتی می توانند برای امینت بیشتر سایت خود و همچنین نگهداری و حفظ فروشگاه خود از آن استفاده کنند. این آسیب های جبران ناپذیر ممکن است در هرزمانی برای این فروشگاه های اینترنتی اتفاق افتد.

درحالی که فروشگاه های حضوری با رعایت قوانین و  موازین اخلاقی و اصول مربوط به نظام و کسب مجوزهای بهدشتی و استانداردهای لازمه می توانند در مدتی طولانی به کسب و کار خود ادامه دهند.

 

 نکات پس از خرید

 

معمولا در خریدهای اینترنتی خدماتی را پس از خرید برای مشتریان درنظر می گیرند، که توسط نمایندگان خدمات پس از فروش و باتوجه به نوع کالای خریداری شده انجام می شود.

در این راستا باید ذکر نمود که خرید کالاهایی که دارای گارانتی معتبر نمی باشند و یا کالاهایی مانند پوشاک و درصورت داشتن ایراد و اشکالاتی، به صورت حضوری قابل اعتماد تر و مطمئن تر خواهد بود. زیرا درصورت خرید اینترنتی اینگونه کالاها و وجود اشکالاتی در آنها ، همانطور که گفته شد، روند بازگشتی بسیار طولانی و خسته کننده ای و حتی گاهی پر هزینه خواهد داشت.

 

 

https://datesshop.ir/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%ad%d8%b6%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%85%db%8c/


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها